Sunday, December 19, 2010

5 Hari yang Berharga!

~~Sebenarnya, post ini telah lama ingin aku titipkan ke dalam blog, namun terdapat beberapa halangan yang menyebabkan hajatku ini tergendala selama beberapa minggu.~~

~~Hari pertama, 30.11.2010~~
       Pada 2.12.2010, khamis, merupakan tarikh bermakna kak ulfa. Dia telah diiktiraf sebagai siszawah sarjana muda perbankan Islam di konvokesyen UITM Dungun. Alhamdulillah, tahniah diucapkan kepada kak Ulfa.
       Kami sekeluarga mula bertolak dari Perak pada 30.11.2010, selasa ke destinasi utama kami, ke Dungun. Perjalanan dari Perak ke Terengganu merupakan perjalanan yang sangat panjang kerana kami perlu  melalui jalan di Kuala Lumpur dan Pahang terlebih dahulu sebelum menjejaki Terengganu. Ditambah lagi dengan keadaan dalam kereta yang agak sesak, sarat dengan penumpang. Kami menaiki kereta Myvi, 2 orang di hadapan dan 4 orang di belakang, jumlahnya 6 orang. Heh, itu sudah melebihi had penumpang. Semasa di dalam kereta, habis sakit-sakit badan kami sebab lenguh duduk dalam sempit, susah nak baring dan bergerak. Tapi, tak tahula macam mana aku masih boleh tidur lena dalam sempit tempat duduk tu. Bertolak pada  malam hari lebih kurang pukul 11.00mlm bagi mengelakkan kesesakan jalan raya serta menjimatkan masa perjalanan. Dalam perjalanan ke Terengganu, kami singgah di rumah kak Aqilah yang terletak di Klang untuk bermalam sebelum waktu subuh menjelma. Bila sahaja aku membuka mata, “mashaAllah!” sakitnya tengkuk… haha, itulah dia penangan tidur tak betul.

Gambar: Rumah Abang Hasrul dan Kak Aqilah.

Gambar: Kawasan halaman rumah yang memanjang, hingga boleh memuatkan 4 biji kereta Persona.



~~Hari kedua, 1.12.2010~~
       Di rumah kak Aqilah, aku dan adikku mariam, kami berpecah dengan kereta Myvi untuk mengelakkan masalah kesesakan penumpang. Jadi kami menumpang kereta kak Aqilah bertolak ke Terengganu. kereta Myvi yang dipandu abang Asrar bergerak terlebih dahulu sebelum waktu Subuh, manakala abang Hasrul(suami kak Aqilah) bertolak selepas menunaikan solat Subuh.
      Perjalanan kami mengambil masa yang agak panjang, melepasi sempadan negeri Pahang ke Terengganu bukanlah sesuatu yang singkat masanya. Jalan yang bengkang-bengkok serta beralun menjadikan pemandu-pemandu kami seolah-olah berada di litar Sepang. Haha, lajunya abang Hasrul pandu, jadi cuak aku dibuatnya. Namun, dengan adanya Allah sebagai tujuan kami, membaca doa menaiki kenderaan membuatkan diri kami berasa selamat, seolah-olah Allah ada meletakkan sesuatu pelindung pada kereta kami.
“Innamal A’mal binniyyat”, “sesungguhnya segala sesuatu yang dikerjakan adalah bermula daripada niat”. Oleh itu, jika baik niat kita, maka Allah akan memberikan kita yang baik, tetapi jika sebaliknya, Allah juga akan memberi kita yang tidak baik”.
Akhirnya… Kami selamat sampai ke Terengganu lebih kurang pukul 10.40pg. Alhamdulillah. Allah telah memudahkan urusan kami.
          Destinasi pertama kami ialah UiTM Dungun. Kak Ulfa mempunyai taklimat konvo dan terus mengambil jubah konvo di sana. Sementara menunggu bakal siswazah itu habis taklimat, kami mengambil ruang untuk makan tengah hari di kawasan berhampiran UiTM tersebut. Terdapat beberapa Kedai makan di sana. “Subhanallah!” cantik sungguh pemandangan di kawasan UiTM ini. Universiti tersebut dibina benar-benar berhampiran dengan pantai. Daripada kedai makan kami duduk, boleh nampak laut berombak serta daun-daun pokok kelapa berlambai kesan ditiup angin laut yang mendamaikan. “Kak Ulfa mesti suka berangan-angan kat tepi pantai ni, hehe” bisik hatiku. Subhanallah, indah sungguh ciptaan Allah, diberinya kita segala yang baik agar manusia berfikir tentang kekuasaan Allah. Mana mampu manusia itu sendiri yang mencipta angin dan air laut. 


 Gambar: Kami ni restoran, makan ais kacang dan nasi kukus ayam berempah. Sedaap!


Gambar: pemandangan pesona pantai dari restoran kami makan.


“…..Allah tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan(tujuan) yang benar dan dalam waktu yang ditentukan……” ( Ar-Rum : 8)
Kita mestilah berfikir untuk apa Allah menciptakan semua itu, tidak lain untuk melihat kebesaran Allah s.w.t.
        Seterusnya kami bergerak ke Villa yang telah disewa. Kami telah menempah 2 villa. Tempat tersebut diberi nama ‘Six Villa Inn’. Aku berasa agak selesa dengan ruang dalaman yang serba lengkap dan agak luas.






video

video
Video: Husna, Muhammad dan Nuha melompat-lompat atas katil aku. Haih..

        Selesai solat fardu Zohor jama’ Asar, kami sekeluarga menuju ke Kuala Terengganu (KT). Disebabkan ini adalah pengalaman pertamaku di Terengganu, oleh itu, aku agak teruja berada di negeri rantau abang ini. Di Kuala Terengganu, kami bercadang untuk ke Masjid Kristal dan beberapa tempat menarik di sekitarnya. Namun, akibat kesesakan jalan raya dan jarak dari Dungun ke KT yang agak jauh menyebabkan kami sampai ke destinasi agak lewat. Mujurlah sudah solat Asar waktu itu.
        Sesampai sahaja di Masjid Kristal lebih kurang pukul 6.45ptg, kami berkumpul dan melihat keunikan masjid tersebut. Memang unik masjid ini. Dibina diatas air, dan hampir seluruh badan luar masjid itu adalah daripada bahan berupa kaca. Sebab itu ia digelar masjid Kristal.
Gambar: Inilah Masjid Kristal!





Gambar: Abang Asrar posing dengan isterinya.


       Aku sempat mengambil peluang melihat ruang binaan dalaman masjid tersebut. Boleh nampak tulisan-tulisan khat yang menaikkan nilai-nilai Islam didalamnya. Daripada ruang dalam masjid, boleh nampak laut dan jambatan jalan raya di luar seolah-olah masjid ini tiada dinding. Kehadiran kami yang agak senja membolehkan kami melihat matahari terbenam daripada masjid tersebut. Suasana semakin indah apabila lampu-lampu di sekitar masjid dan jalan raya mula bernyala. Pelbagai warna lampu menghiasi dinding Masjid Kristal ini. Menjelang masuknya waktu Maghrib, kami bergerak ke destinasi lain. Disebabkan beberapa perkara, kami telah berniat menunaikan solat jama’ ta’khir sahaja. Ada beberapa tempat menarik yang tidak sempat kami kunjungi kerana telah tutup akibat kelewatan sampai ke KT. Itu tidak menjadi masalah. Allah tahu apa yang terbaik untuk kami. Redha sahajalah.
Gambar: Ruang dalaman masjid yang Unik.

 
       Walaupun masjid ini kelihatan indah, namun, penghuni jemaah masjid ini tidaklah begitu banyak kerana kedudukan masjid ini dibina agak jauh dari kawasan petempatan. Inilah kontranya. Aku tidak begitu setuju jika masjid yang indah sebegini dibina kerana ingin menarik pelancong semata-mata. Semoga rumah Allah ini  meriah dihujani para mukmin untuk beribadah.



Gambar: Abang Asrar dan isterinya, kak Aida.


Gambar: Keunikan dan kecantikan lampu serta kialauan masjid kristal bila senja menyusul datang.

Gambar: Ummi tercinta sedang melihat masjid Kristal dari jambatan kayu yang disediakan.


        Dalam perjalanan pulang semula ke Dungun, kami sempat singgah shopping complex KT, My Din. Besar sungguh My Din kat sini, tempat parkir kereta yang sebegitu luas disediakan pun masih tidak mencukupi dan sesak sarat dengan kereta-kereta yang nak memarkir.

Gambar: Kak Ulfa, Husna dan Nuha. 


Gambar: Nuha di depan, manakala ummu dan abunya dibelakang, sedang memilih barang untuk dibeli.


Gambar: Sempat juga Muhammad dan Nuha naik kereta lagi? (heh)

Gambar: Husna menunggu giliran kot. heh


video


           Makan malam kami pada malam itu adalah di restoran di My Din. Semasa hendak kembali ke kereta  masing-masing untuk pulang ke Dungun, aku tertarik pada satu sinaran lampu merah di atas bukit yang mana sesiapa pun boleh nampak dengan jelas lampu tersebut. Ianya telah dibentuk menjadi tulisan “Allah peliharalah Terengganu”.

Gambar: Lampu yang tertulis Allah Peliharalah Terengganu. Sangat besar lampu ini. Sejuk hati membacanya.

         Setibanya kami kembali ke villa, aku mengambil peluang membaringkan badan dan sahaja-sahaja merehatkan diri sebelum menunaikan solat fardhu jama’ ta’khir. Usai Solat dan membaca Quran, tiba-tiba kendengaran bunyi budak-budak gelak di bilik sebelah. Aku pergi menjenguk bilik kak Ulfa. Ternyata, di situ ada Husna dan Muhammad( anak-anak sedara) sedang bergambar menggayakan diri mereka dengan memakai jubah konvo kak Ulfa. Comel pula gaya diorang ni. Hehe.
 Gambar: Husna nampak dah matang dan serius

Gambar: Muhammad memang tak matang, selalu main-main kalau orang serius nak tangkap gambar dia.


~~Hari ketiga, 2.12.2010~~
        Ini adalah hari yang dinanti-nanti oleh kak Ulfa, hari konvokesyennya, hari menerima segulung sijil ijazah, hari dia diiktiraf sebagai seorang bersarjana muda perbankan Islam. Bagi orang yang tidak berkenaan seperti aku, langsung tiada rasa berdebar-debar pun. Kalau nak tumpang gembira tu, boleh la juga,(hehe).. Pagi-pagi lagi usai sarapan, kak Ulfa meminta aku untuk menghantarnya ke UiTM Dungun lebih awal untuk bertemu dengan kawan-kawannya dan terus pergi masuk dewan bersama kawan-kawannya.
        Kami sekeluarga bertolak dari villa ke konvokesyen UiTM Dungun pada tengah hari, kecuali ummi, mariam, abang asrar dan kak Aida. Mereka bertolak lebih awal ke UiTM Dungun pada hari itu. Selama program tersebut berlangsung kami duduk di luar dewan, tempat duduk yang disediakan. Aku sudah berasa bosan duduk statik kat situ. Kami pergi ke tepi pantai melihat laut dan mendapatkan sedikit ketenangan bayu laut di sana.
Gambar: Muka Husna sudah bosan.

Gambar: Kak yang dan Abang Yang sudah tak sabar nak bagi bunga. Lama betul menunggu. Heh 

Gambar: Laut

Gambar: Nuha sudah mengantuk.


video
Video: Semasa persembahan nyanyian di sana, Muhammad dan Nuha menari-nari. Luculah..hehe

       Tiba-tiba hujan renyai pula turun. Cepat-cepat kami masuk ke halaman Universiti balik. Tak sempat nak tangkap lebih banyak gambar keindahan laut di UiTM Dungun. Seronok tengok Muhammad dan Imtinan Nuha lari mencicit-cicit masuk dalam UiTM balik (hehe)…
       Akhirnya, dalam pukul 3.45ptg, nama ‘Ulfa binti Mohd Amin’ disebut oleh juru acara untuk menerima segulung sijil ijazah. Inilah saat puncak program. Selesai sudah program tersebut, semua mahasiswa keluar dari dewan. Waktu itu, barulah kami dapat jumpa kak Ulfa semula. Nampak gembira saja muka kak Ulfa. Kami mengambil gambar bersama-sama.

Gambar: Kak Ulfa. Tahniah diucapkan

Gambar: Kak Ulfa sudah dapat bunga daripada peminat. Hehe

Gambar: Kak Ulfa posing

Gambar: Ummi gembira dengan kejayaan kak Ulfa.


Gambar: Ummi dan kak Aida serta Abang Asrar.

Sempat juga kak Ulfa bergambar dengan abang Fakhrul(pada waktu itu masih tunangan kak Ulfa).
Gambar: Ehem-ehem. Sekarang ni, Abang Fakhrul sudah menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Welcome to our jemaah!

       Haih, seronoknya kalau sudah grad! Terasa cemburu pun ada. Namun, itu aku jadikan sebagai pendorong untuk terus semangat dan berusaha gigih dalam menuntut ilmu. Amiiin.
       Usai program tersebut, kami pulang semula ke villa. Solat jama’. Berehat. Bila sahaja senja menjelma, kami bertolak ke pasar malam Dungun untuk membeli keropok losong yang sangat terkenal di Terengganu dan terus membeli makanan makan malam kami. Namun, keropok losong yang ingin dibeli tiada. Jadi, kami hanya membeli makanan makan malam dahulu. Suasana pasar malam di sana sangat meriah dan besar. Bermacam-macam jenis makanan yang dijual. Aku mengambil peluang membeli nasi air, satay ikan, dan beberapa makanan orang Terengganu (tak ingat).
       Gambar tak dapat nak ambil bagi menjimatkan bateri kamera. Sayang sekali, charger bateri kamera tidak pula terfikir nak bawa sekali haritu…





~~Hari keempat, 3.12.2010~~
       Hari ini kami akan pulang semula ke Perak. Memandangkan hari ini adalah hari jumaat, yang seharusnya bagi lelaki menunaikan solat Jumaat. Namun begitu, masih terdapat rukhsah yang telah ditetapkan dalam Islam bila mana seseorang musafir(menjadi musafir sebelum hari Jumaat) tidak diwajibkan menunaikan solat Jumaat. Namun, jika ada masjid berhampiran, sepatutnya kita(lelaki) tetap menunaikan solat Jumaat. Walau bagaimanapun, kami menggunakan jalan ‘highway’ yang memang tak ada masjid di tepi jalan..
        Kami bertolak pada waktu pagi. Selesai berkemas barang dan ‘check out’ villa, kami segera bertolak pulang. Kali ini, aku tumpang kereta abang wardi(abang long). Dalam perjalanan, tiba-tiba aku diserang pening kepala. Pandangan mata seakan-akan berpusing-pusing. Mungkin kerana belum bersarapan lagi. Akhirnya aku meminta abang long menghentikan keretanya sebentar kerana aku benar-benar tak tahan untuk muntah. Selepas itu, aku merasa lebih ok, kereta bang long kembali bergerak. Namun begitu, selang 10 minit kemudian, pening aku kembali menyerang. Pantas aku mengambil plastik kosong dan….. Aku mengambil keputusan untuk tidur sebentar. Dalam perjalanan pulang, kami sempat singgah ke kedai jualan keropok Losong. Banyak juga ole-ole yang dibeli oleh kami.
       Usai membeli, kami menukar perancangan untuk singgah ke Bukit Tinggi terlebih dahulu sebelum pulang. Bukit Tinggi terletak di kawasan negeri Pahang. Destinasi untuk sampai ke sana juga agak mengambil masa. Jalannya benar-benar menguji para pemandu kerana bengkang-bengkok dan turun-naik.
       Petang itu kami sampai ke destinasi kami. Cantik sungguh suasana di sana. Disebabkan bateri kameraku benar-benar menguji kesabaran, terpaksalah, aku melupakan hasrat untuk menangkap gambar banyak-banyak di Bukit Tinggi.
“Assabru minal iman”, “sabar itu separuh daripada iman” (kata-kata para ulama’)
Nasib baik ada antara kami yang lain membawa kamera masing-masing. Nanti bolehlah aku ‘copy’ (hehe)..
      Kami meneruskan perjalanan pulang selepas itu. Namun begitu, masing-masing kereta akan berpecah. Kereta ummi(Myvi) akan pulang terus ke Perak, manakala kereta abang long akan menuju ke Ampang terlebih dahulu sebelum kembali ke Perak, dan kereta abang yang(abg Hasrul) pula akan menuju ke Klang, rumah mereka. Oleh itu, aku mengikut sahaja kereta abang yang balik ke Klang dahulu dan pulang semula ke Perak dengan menaiki bas Klang-Lumut.
~~Hari kelima, 4.12.2010~~

      Hari ini aku akan pulang ke Perak sendirian menaiki bas Klang-Lumut. Terima kasih abang yang dan kak yang kerana sudi ‘support’ duit tiket bas (hehe), jasamu akan ku kenang. Tiket bas dinyatakan bas aku akan bertolak dari Klang pada pukul 10.30pg. Tak sabar rasanya nak sampai Perak.
      Bas mula bergerak. Selang 10minit aku mengambil peluang untuk tidur sementara perjalanan ke destinasi masih panjang. Tidur dan terjaga, lihat luar tingkap, masih jauh lagi perjalanan. Aku tidur kembali… Kemudian aku terjaga kembali, melihat jam tangan sudah pukul 1 lebih, namun kenapa bas ini masih berada di daerah Selangor? MashaAllah, baru aku perasan, pemandu bas tu memandu dengan sangat cermat. Aku boleh nampak motor-motor pun memotong bas ini dengan gaya tersendiri yang seakan-akan bas ini bergerak seperti si kura-kura, manakala motor adalah si arnab.  “Takpela, biar lambat, asal selamat” bisik hatiku. Aku sengaja membaca doa naik kenderaan sekali lagi walaupun pada mula-mula lagi sebelum bas bergerak, telahpun aku baca. Ini adalah untuk memastikan diri ini sentiasa bersama lindungan Allah. inshaAllah.. Apa masalahnya jika berdoa banyak kali. Allah sangat sukakan hamba-Nya rajin meminta-minta dan bermadu kasih pada-Nya. Sempat aku mengambil Quran terjemahan dan membacanya di dalam bas. Daripada termenung melihat luar tingkap, lebih baik mencari pahala membaca Quran.
      Akhirnya, aku selamat sampai ke Titi gantung, rumahku syurgaku dalam pukul 6.45 ptg. MashaAllah, kenapa lama sangat masa yang diambil untuk balik ke rumah ni? Daripada pukul 10.30 pg hingga pukul 6.45 ptg jarak masa yang diambil untuk sampai ke Titi Gantung. Terasa tersiksa jiwa ini menunggu bilalah masanya untuk dapat sampai ke rumah. Sebenarnya tersebut keluar daripada highway masuk Perak ikut jalan Tapah. Sebab itu, perjalanan pulang banyak dihabiskan masa di jalan raya. Mungkin mereka ingin menjimatkan duit tol kot.Alhamdulillah, Allah telah memakbulkan doaku untuk  sampai ke rumah dalam keadaan selamat.
****
~Begitulah kisah 5 hari yang berharga. Begitu panjang. Jari-jemariku pun sudah mula meronta untuk berehat. Baiklah, itu sahaja yang ku rasa boleh dititipkan pada post kali ini. Panjang sungguh post kali ini, harap tidak ada yang bosan membacanya. Assalamualaikum.~

Main Pondok-Pondok

Aku masih ingati lagi pada masa itu...

****
1998:  Diriku masih di bangku sekolah, darjah 3. Kerana terpengaruh dengan filem ‘orang putih’ yang mana kebanyakan kanak-kanak dalam filem tersebut, mereka mempunyai pondok kayu di atas pokok. Di  kebanyakan negara barat, ibarat suatu adat dan kebiasaan kanak-kanak disana mempunyai pondok kayu sendiri dan seringkali ianya dibina di atas pokok.
“Cantiknya!” Itulah perkataan yang sering lahir didalam hatiku tatkala melihat adegan babak budak-budak dalam filem bermain-main didalam pondok kayu atas pokok. “Kan best kalau ada pondok macam tu..” Sekali lagi aku berkata. Aku rasa teringin yang sangat-sangat untuk mempunyai pondok kayu seperti mereka itu.

Gambar: Contoh gambar pondok kayu atas pokok.

             
           Kemudian, petang itu aku pergi melihat kawasan luar rumah, mencari pokok yang tinggi dan besar untuk dibina pondok kayu diatasnya. Namun, yang ada hanyalah pokok jambu yang saiz batangnya masih kecil. “Kalau dipanjat pokok ini pun sudah membengkok ke bawah, inikan pula diletakkan pondok di atas dahan-dahan pokok ini?” Memang tidak logik untuk aku menjadikan pondok kayu diatas pokok sebagai satu realiti pada masa itu.
Kesudahannya, terkubur sudah impian untuk mempunyai pondok. Pada saat itu, telahku tekadkan diri; “Bila diriku ini sudah besar, akan ku bina sendiri pondok kayu yang cantik sangat-sangat!”


****
2010, Disember:    Cuti panjang semester semakin menghampiri penghujungnya. Kami sekeluarga semakin sibuk dari minggu ke minggu untuk persiapan kenduri kahwin abang asrar dan kak ulfa nanti. Kawasan persekitaran rumah harus dibersihkan. Pagi itu, ummi memanggilku untuk memotong pokok-pokok hutan di kawasan halaman pagar rumah. Segera aku bangkit dari tempat tidur dan mengambil gergaji didalam stor rumah.

           Banyak juga batang pokok yang telah dipotong hari itu. “Ummi, batang-batang pokok ni nak letak kat mana?” tanyaku pada ummi. “Hm, batang-batang ni nanti letak kat tempat kumpul pokok-pokok yang dah ditebang”, jawab ummi. Aku susun batang-batang tersebut dan tiba-tiba ada sesuatu yang bermain di medan fikiranku. Batang-batang pokok hutan ini keras dan berbentuk lurus. Jika ia digunakan pasti akan membawa kepada faedah. Selepas selesai tugasan kami membersih kawasan halaman rumah, pantas aku mengambil pen dan sehelai kertas, dan membuat satu lakaran bentuk ‘pondok kayu’.


           Petang itu, bermulalah rancangan projek membina pondok. Batang-batang pokok tersebut dipotong mengikut saiz panjang yang dirancang. Kemudian disusun dan dipaku. Itulah aktiviti yang telah aku lakukan dalam minggu tersebut sekiranya mempunyai ruang waktu untuk membina pondok.

           
           Akhirnya, dalam masa 3 hari, aku telah Berjaya menyiapkan ‘pra-pondok’ yang mana tempat nak duduk sudah selesai dan yang tinggal hanyalah bahagian atap pondok tersebut. Oleh kerana tarikh kenduri kahwin semakin dekat, tinggal beberapa hari sahaja lagi. Jadi, aku perlu menghentikan projek membina pondok buat sementara waktu bagi memberi bantuan persiapan kenduri kahwin abangku dan kakakku.

Gambar: inilah dia pra-pondok yang masih belum siap sepenuhnya.     
                                          
         Walaupun pondok ini masih tidak siap, namun ianya sudah boleh digunakan sebagai tempat duduk atau tempat berbaring. Aku dan anak-anak sedara sempat mengambil gambar kenang-kenangan kami bersantai di atas ‘pra-pondok’ ini. Melihat kepada keseronokan yang terlukis pada wajah mereka bermain pondok-pondok, aku jadi sangat senang dan rasa berpuas hati. Hehe, pada masa itu, teringat pula lembaran kisah silam semasa diriku ini masih diusia seperti anak-anak sedaraku. Pada waktu itu hanya impian sahaja yang wujud, tiada siapa antara kami(adik-beradikku) pada waktu itu yang tahu membuat pondok kayu. Jadi, pondok kayu itu dianggap sesuatu yang mustahil akan berada di hadapan rumah kami. Jika pada masa ini anak-anak sedara yang kecil itu adalah diriku, sudah pasti akulah yang paling gembira sekali bermain pondok-pondok.

Gambar: Husna duduk atas pra-pondok 


Gambar: Sudah terbukti pondokku ini mampu menjadi tempat kami sekeluarga duduk bersantai =) 


                      Gambar: Husna dah pening tak tahu cara nak posing dalam gambar.

        Aku tinggalkan pra-pondok ini kepada anak-anak sedara untuk menjaganya. Aku sangat berharap dapat menyiapkan pondok  kayu ini sepenuhnya, InshaAllah. Aku telah bertekad.


“Man jadda wa jada”, teringat pula kata-kata semangat masyarakat arab. “sesiapa yang berusaha, dialaha yang akan dapat apa yang diusahakan”.

Gambar: Pra-pondok.


~Pondok itu akan menjadi hadiah kenangan diriku selama bersama keluarga tercinta pada cuti semester yang panjang ini. Bilamana pondok ini sudah siap, kita semua akan main pondok-pondok ya! Hehe
Saat ini, terasa benar kerinduan itu datang melekat likat dikotak fikiranku. 

Sunday, December 12, 2010

"kamu bila nak kahwin?"

Pada 12.12.2010, ahad iaitu semalam, berlakunya peristiwa meriah yang disukai Nabi Muhammad saw dimana berlangsungnya kenduri kahwin Mohd Asrar(abangku) dan Ulfa(kakakku) secara serentak. Nabi Muhammad sukakan bilangan umatnya yang ramai, oleh itu perkahwinan akan membantu pertambahan muslim di dunia untuk meneruskan tugas khalifah yang diredhai Allah di muka bumi ini.

Suasana begitu meriah namun dalam keadaan terkawal. Alhamdulillah, Allah telah memudahkan urusan kami ini. Terasa masa begitu pantas berlalu, jam telah menunjukkan pukul 2.00pm namun kehadiran para tetamu masih belum reda hingga menyebabkan krisis lauk. Lauk kami habis awal daripada yang dijangkakan, terpaksalah tuan caterring pergi sediakan lauk yang lain sekadar yang termampu. Alhamdulillah, semoga para tetamu berasa senang dan gembira datang ke kenduri rumah kami sebagaimana bahagianya kami menyambut kedatangan para tetamu yang sudi memeriahkan kenduri kahwin abang dan kakak aku ini.

gambar: Mohd Asrar dan Aida.


Gambar: Ulfa dan Fakhrul Razi.

Oh ya, perkenalkan, abangku, Mohd Asrar telah menemukan jodohnya orang Bruas, Perak; Kak Aida. Masing-masing sama manis. Manakala kakakku, Ulfa telah mendapat suami orang Ketereh, Kelantan; Fakhrul Razi. Masing-masing sama padan, bagai pinang dibelah dua. "Barakallah lakuma wa barakah alaikuma". Semoga kamu semua mendapat keberkatan dan keredhaan Allah swt dalam melayari bahtera rumah tangga. Siap sedia menghadapi cabaran dan dugaan bersama, berkongsi rasa suka dan bahagia. Semoga kekal ke akhir hayat, inshaAllah.

Sekarang tinggal 2 lagi anak ustazah Sarah dan arwah ustaz Mohd Amin yang masih bujang! Alhamdulillah 6 orang sudah lepas. Aku dan adikku, masih menuntut ilmu di peringkat pengajian masing-masing. Ummi ada berpesan, kalau nak kahwin anak dara orang, biarlah duit dalam bank tu cukup dan memadai untuk menyara 'keluarga sendiri'. Ya lah takkan mahu diberi ubi dan pisang di kebun? Jadi, pekerjaan yang bagus serta halal mempengaruhi kelengkapan keluarga yang bahagia selain pengisian agama yang sempurna.

Dalam sibuk keluar masuk rumah untuk memberi beg berupa saguhati kepada para tetamu, tiba-tiba ada beberapa makcik yang rapat dengan ummi dan arwah walid sedang berehat di ruang redup rumah mengajukan soalan cepu emas. Heh, masing-masing sibuk tanya "kamu bila nak kahwin?", "lepas ini kamu pulak la ye?", "sudah ada calon ke?", "takkanlah tak ada orang yang minat kamu?", "kamu dengan orang mana lepas ni?". Amboi makcik-makcik, banyaknya soalan macam wartawan pula. Banyak lagi soalan yang diajukan,bahkan yang membuat tekaan pun ada. "ni mesti dah ada orang yang berkenankan kan?", "muka macam kamu ni mesti sudah ada ni". Heh, biarlah rahsia. Walaupun begitu, aku suka keadaan kelihatan ceria dalam keadaan agak diriku ini kelam-kabut. Yalah, sedang sibuk angkat barang-barang, tiba-tiba ditanyanya soalan mahal-mahal. Berbelah bagi nak jawab. Ya lah, siapala aku untuk mentafsir kehadiran insan istimewa dalam hidup ini bergelar isteri mithali. Jodoh mungkin sudah ada, cuma waktu dan masanya masih belum sesuai lagi. Izinkan aku untuk mencari cinta Allah terlebih dahulu sebelum melamarmu wahai bunga.

Sahabat-sahabat lama sekolah juga turut hadir. Seronok melihat mereka. Sudah lama tak berjumpa. Namun, aku ada melakukan kesilapan tidak menjemput beberapa sahabat yang lain. MashaAllah, aku benar-benar lupa. Maafkan aku ya.

Keadaan kenduri mula reda bila tiba pukul 3.00ptg, kelihatan para tetamu sudah tidak berasak-asak mengambil makanan lagi. Tenang, dan mudah untuk aku melihat kelibat para tetamu yang hadir. Namun begitu, kelihatan kereta yang di parkir masih panjang di tepi jalan. Ya lah, kedudukan rumah kami betul-betul di hadapan jalan raya utama Ipoh-Lumut. Jadi kereta-kereta hanya boleh parkir tepi jalan sahaja. Sehingga jalan jadi sibuk hari ini. Alhamdulillah tiada berlaku apa-apa musibah kemalangan.

lebih kurang pukul 3.30ptg baru aku dapat merasa nasi kenduri. Sedap! jujur, aku sangat sukakan nasi dan lauk kenduri hari ini. Kali ini, kenduri kahwin dibuat secara 'layan diri'. Tukang masak semua di'import' dari orang utara Perak; Parit Buntar, semua orang kampung belah ummi. Syukran Jazillan.

Turut serta saudara mara, seronok dapat bersua muka. Ada juga saudara-mara yang masih tidakku kenal datang ke kenduri kami. Itulah keistimewaannya, saudara-mara jauh dapat dpertemukan kembali bila adanya kenduri sebegini. Alhamdulillah.

Antara yang aku suka sangat hari ini bila ditanya oleh makcik-makcik soalan-soalan cepu emas. "Bila kamu nak kahwin?"... hehe, jawapannya: "esok, InshaAllah" Semoga cepat habis urusan pembelajaran dan pekerjaanku. Ya Allah redhailah aku dan keluargaku.

Tuesday, November 23, 2010

Anak-Anak Saudaraku.


    Sahaja kali ini, aku teringin untuk market populariti anak-anak sedaraku. Suka tengok sikap dan telatah mereka, comel dan 'tak matang'. Aku mempunyai 5 anak saudara pada masa ini, dan 3 daripadanya tinggal berjiran dengan rumah ummi. Walid mereka bekerja sebagai ustaz dan ummu mereka adalah ustazah di sekolah yang satu daerah dengan penempatan kami. Oleh itu, 3 orang anak sedara ni setiap hari akan datang melawat rumah 'Mak Tok' mereka ataupun 'opah'. Di sini, mereka menggelarkan opah sebagai 'Mak Tok' ya.

Gambar: 3 adik beradik yang memeningkan kepala.. he dari kiri: Akak Husna, Muhammad, Nuha.

Seronok bila melihat mereka membesar. Melihat keadaan mereka bermula dari bayi dan membesar sebagai kanak-kanak. Anak sulung: Imtiaz Husna bt Wardi Ashraf, kedua: Imran Zaki b Wardi Ashraf, dan ketiga: Imtinan Nuha bt Wardi Ashraf. Mereka ini memang tak boleh dipisahkan. Asyik bersama sahaja. Kalau si akak datang ke rumah kami, mesti adik-adik yang lain terkedek-kedek mengikut. Sikap si akak, selalu usik si abang sampai menangis. Si adik pula selalu berangan macam orang besar. Mereka ni sebenarnya selalu buat semak rumah kami, buat bising, pernah merosakkan harta benda awam rumah kami.. he, Tapi mereka sangat comel dan mempunyai hati yang bersih. Ya, saat buku kira-kira dosa pahala mereka hanya akan dicatit bila tibanya masa akhil baligh mereka sendiri. Saat itu Malaikat Rakib dan Atib akan menjalankan tugas. Ya Allah, rahmatilah keturunanku, berkatikanlah keturunanku..

Gambar tersebut baru aku sahaja tangkap semalam. Betul-betul tak sangka cepat benar mereka membesar. Bagai semalam baru melihat mereka ni pendek di paras pinggang, sekarang sudah meninggi sampai ke dada. Seronoknya membesar. Selamat tinggal zaman pendek. he

Apa yang seronok kalau ada anak-anak sedara seperti mereka ni??? Kalau anda ni tak suka budak-budak, mesti akan rasa rimas atau menyampah. Ya lah, diorang ni betul-betul manja, mengada-ngada, dan suka meminta-minta. Tapi, sebenarnya itulah yang menyeronokkan!! Tahukah anda, kalau kita tak ikut kehendak mereka ni, mesti mereka akan buat perkara bukan-bukan yang menyakitkan jiwa kita.. He, mesti anda tak faham lagi kan tentang apa message ingin aku sampaikan? Sebenarnya, disaat mereka ni menggedik dan meminta-minta, macam-macam gaya diorang buat untuk kita ikut kehendak diorang. LAWAK, LUCU, dan COMEL! Itu yang aku rasakan. Itulah keistimewaan dan keindahan yang Allah ciptakan pada anak-anak kecil. Apa sahaja yang mereka lakukan semuanya kelihatan comel,indah, dan lucu. Hebat bukan? Oleh sebab itu, ramai yang menyatakan "anak-anak adalah perhiasan rumah tangga". Mereka ini selalu meriuhkan suasana rumah kami yang sunyi. Kalau tiada mereka, alamat sunyilah rumah kami ini bagai tiada bertuan. Jujur, percayalah, kalau ada kanak-kanak, suasana akan jadi lebih ceria. Itu yang saya sukakan. Ya, tidak dinafikan kadang-kadang mereka ni ada naik lemak. Tapi, nak buat macam mana, kalau ada perkara yang mereka buat tidak menyenangkan kita, nasihat sahaja. Kalau berkasar, lagi mereka mengganas! Try la kalau tak percaya.


Gambar: Gaya seorang 'puteri' oleh anak saudaraku. Hebat bukan? hehe

Mereka ini menggambarkan siapa kita semasa keci-kecil.. Ya lah, kita tidak mampu ingat kembali bagaimana gaya, sikap dan kecomelan kita semasa kecil bukan? Bagiku, apabila melihat mereka manja-manja dengan orang lebih besar, terfikir aku rupanya ini gaya aku semasa kecil. Ummi pernah cerita padaku, aku ni suka meminta barang untuk dibeli terutamanya robot semasa kecil dahulu. Hehe, mungkin itu sebabnya sampai sekarang aku masih tidak berubah minat pada robot.. Sekarang ni pula, anak sedara yang laki tu pun juga sukakan robot. Lagi la aku jadi rancak main robot-robot di rumah. Seronok bila ada hobi yang sama dengan mereka. Tapi, selalunya robot-robot aku tu akan menerima nasib agak malang: patah sana, patah sini.. Huhu, geram tu perkara biasa la.. Tapi, nak buat macam mana, perkara sebegitu aku sering buat waktu kecil juga. Kalau kenduri di kampung dulu-dulu, aku selalu terpijak hidangan lauk kenduri. Habis lauk di pinggan tu tak boleh dimakan. Masalahnya, aku sekali terpijak ada 3 pinggan yang terkena waktu tu. Astaghfirullah.... Hehe, orang nak marah aku pun tak sampai hati, mungkin sebab aku ni anak ust Mohd Amin dan Ustz Sarah.. Ataupun, hmm mungkin kerana masih cute waktu tu... Hehehe, Gurau aje. Itulah, benda macam tu da terkena balik pada aku. Anak-anak sedara telah berjaya merosakkan harta-harta kesayangan aku..

Anak-anak anugerah tuhan, setiap kelahirannya, pasti ada rezeki yang melimpah ruah Allah kurniakan kepada kita. Bersyukurlah pada amanah tersebut. Ha, kalau laptop ni terbuka lama-lama, nanti adalah tu yang nak tengok movie 'Kamen Rider'. hehe, Assalamualaikum

Monday, November 22, 2010

Hadiah oh Hadiah

Petang semalam aku telah bergerak ke Manjung dan juga Lumut dengan tujuan yang berbeza. Alhamdulillah, Allah telah memudahkan segala urusanku semalam. Syukur segalanya. Hadiah oh hadiah! Haih, mula-mulanya pening memikirkan tentang hadiah yang patut disediakan sempena perkahwinan Mohd asrar(Abang tercinta) dan Ulfa( Akak tercinta) pada 12.12.2010, bersamaan hari Ahad. Kenduri kahwin akan dilakukan secara berkembar dimana, kenduri kahwin abang dan akak disekalikan pada hari yang sama. Wah, mesti meriah! Teringat pada satu hadis yang terkenal daripada Rasulullah s.a.w:

"Perkahwinan itu Sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada Sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku" (riwayat Al-Bukhari).

Indahnya hidup andai benar kita mempunyai pasangan soleh dan solehah, melalui ikatan sah perkahwinan, kita telah mendirikan sebuah masjid. Ia merupakan tanggungjawab yang besar dimana kita wajib menjaga masjid tersebut daripada tercemar atau berlaku kerosakan. Hal ini kerana, pelbagai dugaan dan masalah akan ditempuh oleh pasangan suami isteri. Andainya ada berlaku perceraian, robohlah masjid itu, dan para syaitan akan mengadakan pesta besar-besaran apabila berjaya menghasut dan mempengaruhi pasangan tersebut bercerai. Ingat, kita ini hamba yang lemah, perlu sentiasa bermadu kasih dan memohon pertolongan Allah setiap masa. Perkahwinan melengkapkan separuh agama..

Wah, tak sabarnya rasa nak tunggu tarikh tersebut menjelma! hehe, itula, terasa macam awal sangat aku ni membeli hadiah, Excited la katakan.. he, tapi, itulah, bukannya 'turn' aku yang kahwin, sekadar menumpang kebahagiaan pasangan-pasangan pengatin pun boleh juga la kan..



Gambar: Hadiah yang bakal aku berikan kepada pasangan pengantin baru nanti, Er, terkantoi tanda harga.. Jangan pandang pada harga, tapi nilainya ya..

Agak pening pada mulanya memikirkan hadiah yang berpatutan serta tepat dengan kehendak cita rasa pengantin baru zaman sekarang. Akhirnya, tempat gantung ini juga yang aku pilih. Cantik, dan kemas buatannya. Ok la, aku ni bukannya bekerja lagi, duit pun guna duit PTPTN dahulu. Hehe..

Beli sudah, cuma nak balut pula yang bermasalah, memandangkan aku ni lelaki yang bertangan kurang kemas bab-bab balut, aku minta kedai tersebut yang tolong balutkan. Nak dijadikan cerita, waktu Maghrib sudah masuk waktu tu, jadi aku tinggalkan sahaja hadiah-hadiah tersebut kepada pekerja-pekerja kedai tu balutkan kerana aku nak menunaikan solat fardu. Habis solat, terus bergegas ke kedai tadi untuk ambil semula hadiah yang telah dibalut, tapi..... Huhu, rupanya tak siap lagi balutnyee.. Haih, pekerja tu kata hadiah ni susah nak dibalut ambil masa kerana bentuknya yang tak bersegi petak tepat. Ok lah, biasalah tu, nak yang elok kenalah bersabar : "sabar itu sebahagian daripada iman" (ungkapan2 para ulama').

Alhamdulillah hadiah telah selesai dibalut dan waktu malam telah pun menjelma, aku mula bertolak pulang ke rumah dalam pukul 8.00 malam. Cuaca sudah gelap, enjin kereta aku hidupkan, tapi, lampu depan kereta tak boleh menyala pula.. "MasyaAllah" itu yang keluar daripada mulutku waktu itu.. Dugaan kali ini boleh tahan juga Allah takdirkan padaku.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)
Alhamdulillah, lampu tinggi masih berfungsi, tetapi aku terpaksa pegang pedal lampu tu sepanjang perjalanan. Lenguh juga jari ini menarik pedal lampu sampai ke rumah.. Sampai juga ke rumah dalam pukul 8.50malam. Hehe, boleh tahan juga laju ya.

Hadiah-hadiah telah aku letak di bilik Kak Aqilah.. Saje letak disitu. Bilik sendiri agak tak teratur.

Syukur pada Allah s.w.t. Akhirnya dapat juga aku belikan hadiah.. Hadiah oh hadiah! Aku harap Allah akan menghadiahkanku syurga.. Syurga firdaus adalah syurga yang paling diidamkan oleh semua umat Islam kerana dalam syurga Firdaus, Allah turut sama tinggal bersama kekasihNya; Nabi Muhammad s.a.w.  Bahagianya....

Sunday, November 21, 2010

BBQ Rezeki Allah


video
Malam semalam, Allah telah memberi aku dan keluargaku kelapangan masa dan rezeki nikmat makanan yang lazat. Daging itu adalah hasil daripada korban Hari raya Aidil Adha baru-baru ini, kami jadikan sasaran untuk BBQ! yea2! Alhamdulillah.. Sebagaimana yang dianjurkan dalam agama Islam: umat Islam diwajibkan mencari rezeki halal sahaja untuk dimakan kerana antara perkara yang berat disoal di akhirat kelak ialah makanan yang dimakan oleh kita sendiri. Saidina Umar al-Khattab juga ada meninggalkan wasiat kepada kita berkenaan pentingnya penjagaan makanan dimana beliau berpesan : "Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut".




Gambar: Daging sedia untuk diBBQ.


Bahayanya kita jika tersalah mengambil makanan.. huhu memang dulu saya pun ada kurang ambil berat soal kualiti makanan: halal, keluaran produk siapa, kandungan produk, dll... Hesh, terukla nanti aku di hadapan Allah nanti kalau2 ada makanan yang telah menjadi darah daging adalah dari sumber yang kotor, Nauzubillah min zalik.. Di akhirat kelak kita tak mampu nak bela diri kepada Allah kononnya tak ada dalil tentang penjagaan halal haram makanan ni. Sebab sudah terlampau banyak dalil dan ayat al-Quran juga telah diturunkan Allah kepada kita melalui nabi Muhammad s.a.w sendiri dimana: "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal dan baik dari apa saja yang terdapat di bumi, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kalian yang nyata." (QS al-Baqarah [2]: 168).    Takutnya saya tentang ini, mengapa ada pelbagai makanan halal lagi berkhasiat yang Allah kurniakan pada kita, tapi masih lagi ada dalam kalangan muslim memilih makanan yang sebaliknya?

Gambar: Kami sedang memastikan api dan daging dijaga baik agar makanan akan dimasak elok.

Dalam soal makanan ini, sangat mempengaruhi kesan pada sikap, kesihatan, dan minda seseorang. Sebagai contoh mudah, seseorang yang minum arak dan membelinya menggunakan duit yang haram ( sumber pendapatan haram dari aspek Islam ). Sudahla minum arak, duit pun duit yang haram, tentu sekali insan ini mudah diserang penyakit, sikap akan berubah lebih mudah disebabkan mabuk dan akan menkacau-bilaukan hidupnya, serta mindanya sudah tidak waras. Perkara makanan ini tidak boleh dipermainkan kerana, sumber duit yang haram juga boleh mengakibatkan makanan yang halal menjadi haram. Alamatnya, jika seseorang anak mendapat duit belanja sekolah daripada ibu yang bekerja di kelab malam, apabila membeli nasi lemak di kantinpun boleh jadi benak hatinya, kerana telah makan daripada duit yang haram.. Haih, berat2..


 
Gambar: Daging Korban yang sudah siap dimasak. Alhamdulillah. Sedap dan halal.

Huhu, ummi saya selalu berpesan kalau nak beli makanan, perlu lihat faktor halal dan kebersihan, tambah2 lagi selepas hidup berjauh dengan keluarga kerana menuntut ilmu di Gombak ni. Hehe, nampak tak? Penting sangat untuk kita memilih makanan yang terbaik untuk diri sendiri.. Gayanya macam senang je kan? nak pilih makanan yang elok2 ni..  Sebenarnya susah juga.. Memang saya akui, sebab produk makanan yang dibuat oleh cina, or takde tanda halal ni memang selalu nampak sedap.. Kadang-kadang terliur nengoknye.. hehe, Tapi, kita kena fikir jauh-jauh dulu. Takkanla hanya kerana keropok Tam-tam yang tak ada logo halal tu pun sanggup kita nak bersoal jawab dengan Allah kelak?? hehe ya, saya juga akui ada logo halal yang dibuat sendiri oleh syarikat makanan itu sendiri. Oleh itu, semuanya kenalah bergantung pada tuan punya Body lah! 

Jujurnya, saya sangat-sangat bersyukur kerana Allah telah memberikan nikmat makanan yang baik serta halal kepada saya juga keluarga tercinta. Malam itu kami makan dengan rasa bahagia bersama limpahan kesyukuran tak terhingga padaNya.. Alhamdulillah 

6 wasiat Saidina Umar al- Khattab

Suatu hari Umar Bin Khattab r.a. bertutur kepada sebahagian sahabatnya;Aku berwasiat kepadamu enam perkara :

Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.

Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.”

Friday, November 19, 2010

Bertaubatlah, untuk Keredhaan Allah s.w.t

Kenangkan dosa hari ini, dosa semalam dan hari-hari yang telah berlalu kita lakukan. Alangkah banyaknya…sehingga tidak terhitung. Namun demikian Allah al-Rahman tidak pernah menarik balik nikmat penglihatan, pendengaran dan percakapan yang telah melakukan dosa. Malah Allah al-Rahim sentiasa menutup keaiban dan kekurangan diri kita daripada diketahui oleh orang lain.

Setiap insan tidak dapat lari daripada melakukan dosa dalam menjalani kehidupan seharian. Amat banyak pendurhakaan kepada Allah yang telah kita lakukan sejak baligh hingga ke saat ini. Inilah kelemahan insan yang tidak dapat dinafikan. Firman Allah SWT yang bermaksud :

“Manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah.” (Surah al-Nisa’:ayat 28)

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

“Setiap anak adam sering melakukan kesalahan dan sebaik-baik yang melakukan kesalahan ialah mereka yang sentiasa bertaubat”. ( Ibn Majah )

Sesiapa yang mengatakan bahawa dia tidak mempunyai dosa sebenarnya dia telah melakukan dosa dengan ucapan sedemikian. Firman Allah SWT yang bermaksud :

“Maka janganlah kamu menganggap diri kamu suci. Dan dialah yang Maha Mengetahui siapa yang bertakwa”. ( Surah al-Najm : 32 )

Agama kita memperuntukkan satu amal soleh yang boleh menghapuskan segala dosa yang dilakukan iaitu taubat sebagai mengimbangi kelemahan manusia ini. Allah SWT yang bersifat dengan sifat al-Tawwab ( Maha Penerima Taubat) dan al-Ghafur ( Maha Pengampun) tidak akan membiarkan kelemahan hambanya ini dengan begitu sahaja. Dalam al-Quran bayak dijelaskan keutamaan, dorongan dan perintah agar kita sentiasa bertaubat.

Maksud firman Allah SWT :

“Dan bertaubatlah kamu semua wahai orang-orang yang beriman supaya kamu memperolehi keuntungan.” (Surah al-Nur: 31)

Maksud Firman Allah SWT :

Dan bersegeralah menuju kepada keampunan dari Tuhan kamu dan kepada syurga yang seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang-orang yang bertakwa. ( Surah Ali Imran :133)

Allah SWT juga berfirman:

"Dan dirikanlah shalat itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya amalan-amalan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat." ( Surah Hud: 114).

Hadis-hadis Nabi saw juga banyak yang menyebut tentang kelebihan dan tuntutan taubat, antaranya ialah ;
Dari Nabi saw bersabda bahawa Allah berfirman ( hadis qudsi ) :

"Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu melakukan kesalahan siang dan malam dan Aku mengampuni semua dosa, oleh itu pohonlah keampunan kepadaKu, nescaya Aku mengampuni kamu." (Imam Muslim).

Sabda Nabi saw :

“Sesungguhnya Allah SWT sangat gembira dengan taubat hambaNya melebihi kegembiraan salah seorang di antara kamu yang kehilangan untanya di padang pasir kemudian menemukannya kembali”. ( Imam Muslim)

Dalam sabdanya yang lain, Rasulullah mengatakan:

“Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya pada malam hari untuk menerima taubat orang yang berbuat kejahatan pada siang hari, dan Allah membentangkan tangan-Nya pada siang hari untuk menerima taubat orang yang berbuat kejahatan pada malam hari, sampai matahari terbit dari barat.” (Imam Muslim )

Rasulullah saw yang terpelihara daripada dosa dan diutuskan agar menjadi contoh kepada sekalian manusia juga memohon keampunan kepada Allah sebanyak seratus kali dalam sehari sebagai mana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim. Begitulah petunjuk sunnah Rasulullah saw kepada kita semua agar sentiasa bertaubat setiap masa. Jangan dibiarkan dosa berlanjutan dan dijadikan koleksi dari semasa ke semasa kerana maut datang tanpa isyarat dan amaran. Dosa yang dibiarkan pasti akan memberi kesan buruk kepada kita di akhirat kelak.

Allah SWT yang bersifat Maha Penyayang telah mensyariatkan ibadat yang menjanjikan dosa-dosa diampunkan. Antaranya ;

1- Berwuduk

Rasulullah saw bersabda : “Tidaklah salah seorang daripada kamu mendekati air wuduknya, kemudian berkumur-kumur, memasukkan air ke hidungnya lalu mengeluarkannya kembali, melainkan gugurlah dosa-dosa di (rongga) mulut dan rongga hidungnya bersama air wuduknya, kemudian (tidaklah) ia membasuh mukanya sebagaimana yang Allah perintahkan, melainkan gugurlah dosa-dosa wajahnya melalui hujung-hujung janggutnya bersama titisan air wuduk, kemudian (tidaklah) ia membasuh kedua tangannya sampai ke siku, melainkan gugurlah dosa-dosa tangannya bersama air wuduk melalui jari-jari tangannya, kemudian (tidaklah) ia menyapu kepalanya, melainkan gugur dosa-dasa kepalanya bersama air melalui hujung-hujung rambutnya, kemudian (tidaklah) ia membasuh kedua kakinya, melainkan gugur dosa-dosa kakinya bersama air melalui hujung-hujung jari kakinya.” (Imam Muslim)

2. Solat fardu, solat Jumaat dan Puasa Bulan Ramadan.

Rasulullah saw bersabda :
"Salat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadan ke Ramadan adalah penghapus dosa di antaranya selama dosa-dosa besar dihindari." (Imam Muslim)

3. Puasa Sunat Asyura’ dan puasa sunat wukuf.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :“Puasa Arafah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan datang. Puasa Asyur (10 Muharram) akan menghapuskan dosa setahun yang lalu.”( Imam Muslim )

4. Tasbih, tahmid dan takbir

Sabda Rasulullah saw : “ Sesiapa yang menyebut setiap kali selepas solat dengan tasbih, tahmid dan takbir ( 33x) di akhiri dengan ucapan lah ila ha illa Allah….. maka diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan. ( Imam Muslim)


Para ulama’ mentafsirkan dosa-dosa yang diampunkan di atas ialah hanyalah dosa kecil sebagai mana pendapat Imam al-Nawawiy dalam kitab syarh Muslim. Dosa besar hanya diampunkan bila dilakukan taubat nasuha.

Begitulah perancangan Allah yang bersifat al-Hakim ( Maha Bijaksana ) menyusun ibadat-ibadat untuk menghapuskan dosa-dosa hambaNya. Solat fardu atau puasa Ramadan yang kita lakukan dengan ikhlas akan memberi kebaikan kepada kita sendiri. Dengan kata lain Allah mewajibkan amalan-amalan tertentu bukan untuk membebankan hamba-hambaNya tetapi sebagai ujian sama ada taat atau ingkar dan untuk menyucikan rohani mereka daripada kegelapan dosa.

Betapa ruginya mereka yang mengabaikan solat fardu dan puasa wajib. Tanpa mereka sedari golongan ini membuat koleksi dosa-dosanya dari semasa ke semasa. Mereka tiada peluang untuk menyucikan jiwa mereka daripada dosa. Lebih malang sekiranya mereka dijemput oleh Malakul Maut secara mengejut tanpa taubat, Na’uzubillah.

Jadikanlah taubat sebagai amalan rutin seharian, pohonlah keampunan dariNya dan laksanakanlah amalan fardu sebaik-baiknya. Semua itu akan menyucikan dosa-dosa yang telah dilakukan. Jangan berputus asa dengan rahmat dan keampunan sekiranya selepas itu kembali melakukan dosa. Jangan terpedaya dengan tipu muslihat syaitan agar kita perputus asa dengan keampunan Allah SWT . Perbaharuilah taubat pada setiap waktu. Pohonlah pimpinan dan bimbingan Allah SWT agar sentiasa istiqamah dalam melakukan taubat kepadaNya.

Maafkanlah, Hadis Sahih untuk renungan Bersama

         Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: Musa bin Imran as pernah berkata, “Wahai Tuhanku, siapakah orang yang paling mulia pada pandanganMu? Allah swt menjawab: Barangsiapa yang memberi maaf meskipun dia memiliki kemampuan untuk membalas dendam.”(HR Baihaqi)

        Dari Muaz r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa menelan kemarahannya sedangkan dia berkuasa untuk membalas kemarahannya itu, maka pada hari kiamat kelak Allah akan memanggilnya di hadapan seluruh makhluk dan dia diberi peluang untuk memilih bidadari mana sahaja yang dia sukai.”(HR Abu Daud)

       Dari Atta bin Abdullah Khurasani r.a meriwayatkan bahawa, Rasulullah saw bersabda: “Berjabat tanganlah di antara kamu kerana ia akan menghapuskan kebencian, dan berilah hadiah antara satu sama lain kerana ia akan menimbulkan kasih sayang dan menjauhi permusuhan.” (HR Muwatta Imam Malik)
Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia.
Berikut adalah beberapa ayat Al-Quran tentang kehebatan syurga Allah SWT yang sempat saya kumpul :
"Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa, sedang tempat kesudahan bagi orang-orang kafir ialah neraka." (Surah Ar-Ra'd; 35)
"Kedua syurga itu mempunyai pohon-pohonan dan buah-buahan." (Surah Ar-Rahman; 48)
"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang mengalir." (Surah Ar-Rahman; 50)
"Di dalam kedua syurga itu terdapat segala macam buah-buahan yang berpasangan." (Surah Ar-Rahman; 52)
"Mereka bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat." (Surah Ar-Rahman; 54)
"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Surah Ar-Rahman; 56)
"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang memancar." (Surah Ar-Rahman; 66)
"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik." (Surah Ar-Rahman; 70)
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan..." (Surah Luqman, 8)
"Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah "salam"" (Surah Ibrahim; 23)
"Mereka tidak mendengar perkataan yang tak berguna di dalam syurga, kecuali ucapan salam. Bagi mereka rezeki di syurga itu tiap-tiap pagi dan petang." (Surah Maryam; 62)
"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)
"Di syurga itu mereka memperoleh buah-buahan dan memperoleh apa yang mereka minta." (Surah Yasin; 57)
"(Bagi mereka) syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka didalamnya adalah sutera." (Surah Fathir; 33)
"....Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman." (Surah Al-Furqan; 76)
Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.

Dosa-dosa meninggalkan solat!!

DOSA-DOSA DAN BALASAN ORANG YANG MENINGGALKAN SEMBAHYANG
Orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu dengan sengaja tanpa keuzuran syarie adalah berdosa dan akan dibalas dengan azab iaitu neraka Saqar sebagaimana firman Allah s.w.t . yang bermaksud :
"Apakah yang menyebabkan kamu diheret ke neraka Saqar ? Mereka menjawab : "Kami tidak menunaikan sembahyang".
Sementara itu setengah para ulama' membuat andaian berdasarkan hadis-hadis orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu itu itu sama nilaian dengan dosa seperti berikut:

Sembahyang Subuh
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.

Sembahyang Zohor
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam

Sembahyang Asar
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka'abah (Rumah Allah)

Sembahyang Maghrib
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.

Sembahyang Isya'
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya' nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.
Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :
Sabda Nabi s.a.w. :
"Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..


  • enam perkara di atas dunia




  • tiga perkara sewaktu hendak mati




  • tiga perkara sewaktu di dalam kubur




  • tiga perkara sewaktu bertemu dengan Tuhan Enam perkara seksaan di atas dunia




  • Dihilangkan berkat sedikit demi sedikit yang ada pada umurnya




  • Dikurangkan rezeki di dalam usahanya




  • Tiada dipelihara baginya agama Islam




  • Dikurangkan pengaruh-pengaruh baik pada dirinya




  • Segala amal kebajikan yang diamalkan dalam dunia ini tiada diberi pahala oleh Allah akan dia.




  • Tiada diangkat oleh malaikat ke langit akan segala amalnya Tiga perkara sewaktu hendak mati
    1. Dimatikan dalam kehinaan
    2. Dimatikan dalam keadaan sangat lapar
    3. Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air kekerongkongnya sebanyakmanapun
    Tiga perkara sewaktu dalam kubur
    1. Dihimpit tanah dalam kuburnya sehingga keadaan tulang selangkanya remuk sama sekali dan Tuhan memerintahkan malaikat Munkar dan Nankir menyiksanya sehingga hari kiamat.
    2. Didatangkan Allah seekor ular besar bernama SHWAUN-RAK yang keadaannya sangat dasyat, matanya seperti guruh dilangit menggigit dan membenamkan kukunya kepada mangsanya hingga hari kiamat.
    3. Didatangkan malaikat yang bertongkat besi, sambil berkata dengan suara yang ganas dan kuat seperti guruh di langit seraya berkata:
      "Aku diperintahkan oleh Allah memalu (memukul) engkau
      daripada subuh hingga zuhur, dan zuhur hingga subuh" Tiap-tiap kali pukul atau paluan itu tertanam tubuh kita hingga 70 hasta ke dalam tanah, maka dikeluarkan pula kukunya yang mana keadaan memakan masa selama sehari semalam dalam perjalanan.